بذر چمن مناسب برای اصفهان ✅

شهر اصفهان مرکز استان اصفهان با فاصله 424 کیلومتری از تهران و در جنوب آن قرار گرفته است. این شهر با داشتن آثار باستانی و اماکن تاریخی متعدد موردتوجه بسیاری از توریست ها و گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. لذا توجه به زیباسازی فضای شهری، فضای سبز، خرید و کاشت بذر چمن در اصفهان در دستور کار مدیران شهرداری و زیباسازی فضای سبز قرار گرفته است.

اصفهان در قسمت مرکزی ایران واقع است و با داشتن مساحت 107000 کیلومتر مربع، 57 % از کل مساحت کشور را تشکیل می دهد. غرب اصفهان منطقه ای کوهستانی است که تا چهارمحال و بختیاری امتداد دارد و از شرق تا کوه های کرکس و قهرود ادامه دارد. به طور کلی اصفهان در جلگه ای قرار گرفته که حاصل آبرفت جویبارهای کوهستانی و علی الخصوص زاینده رود است.

در این مقاله سعی داریم با بررسی شرایط آب و هوایی، خاک و دما بهترین بذر چمن در اصفهان و شهرهای مختلف آن را معرفی نمائیم.

انتخاب بذر چمن بر اساس آب و هوای اصفهان

قبل از اقدام به تهیه بذر چمن، می بایست از شرایط اقلیمی منطقه مورنظر اطلاعات کافی بدست آورد. آب و هوای اصفهان به دلیل ممانعت رشته کوه های زاگرس از ورود رطوبت، خشک و بیابانی است. عامل دیگر که موجب تشدید این موضوع می شود وجود نواحی کویری در شرق این شهر است و آب و هوای گرم و خشک را غالب می کند. بارش سالیانه نیز در این استان کاهش یافته و با گرم تر شدن زمین دمای هوا بالاتر رفته است.

استان اصفهان از سمت غرب به کوه های زاگرس و از شرق و شمال به کویر مرکزی می رسد. با رفتن از غرب به شرق، دما افزایش و بارندگی کاهش می یابد. دمای هوا تحت تاثیر مناطق کوهستانی، کویری و وزش بادهای غربی است. شهر خور گرمترین شهر و سمیرم سردترین شهر اصفهان است. بذر چمنی سردسیری برای مناطق سردسیر و بذر چمن گرمسیری برای مناطق گرمسیری مناسب می باشد.

به طور کلی سه نوع آب و هوا وجود دارد:

  • آب و هوای نیمه مرطوب: مناطق غرب و جنوب غربی که هوا خنک و بارندگی زیاد است.
  • آب و هوای بیابانی: شرق استان که گرم و خشک هستند و اختلاف دمای شب و روز زیاد است و بارش باران به ندرت اتفاق می افتد.
  • آب و هوای نیمه بیابانی: بارش باران اندک و هوا گرم و خشک است.

کاهش منابع آبی استان اصفهان و لزوم جایگزنی بذر چمن کم آب

منابع آبی استان اصفهان شامل آب زیر زمینی و سد زاینده رود می باشد. باتوجه به خشکسالی و کاهش منابع آب زیرزمینی جهت آبیاری فضاس سبز ، کاشت بذر چمن با نیاز آبی بالا توصیه نمی شود و به عبارتی توسط شهرداری کاشت این گونه ها ممنوع شده است. اما برای زیست پذیری و زیباسازی فضای شهر، از گونه هایی که مقاومت خوبی نسبت به خشکی و کم آبی دارند استفاده می کنند.

با وجود کم آبی باید واریته ای کاشته شود که سازگاری بالایی با محیط داشته باشد و نیاز آبیاری بسیار پایینی داشته باشد. بذر چمن فستوکا این ویژگی را دارد اما شاید آن لطافت و بافت مخملی نوع اسپرت را نداشته باشد اما گونه مقاومی است و برای شرایط فعلی گزینه و راهکار بسیار مناسبی می باشد. علاوه بر آن می توان از برموداگراس (آفریقایی) نیز استفاده نمود.

در خصوص درختان فضای سبز نیز باید گونه هایی کاشته شوند که نیاز آبیاری زیادی نداشته باشند. درختانی مانند یلوط، سروشیراز، سوزنی برگان، افرا، زبان گنجشک و ... برای کاشت در فضای سبز شهری توصیه می شوند.

طبقه بندی اقلیم استان اصفهان و گونه بذر چمن متناسب با آن

  1. آب و هوای سرد و کوهستانی و پربارش فریدونشهر: مرتفع ترین قسمت استان می باشد که مابین دو رود کارون و زاینده رود قرار دارد. کوه های سخت و فشرده و آب و هوای سرد باعث شده که جمعیت زیادی در آن ساکن نباشند. بیشترین بارش استان در این نقطه است. لذا بذر چمن مناسب برای این منطقه، لولیوم و یا اسپرت با درصد بالای لولیوم است.
  2. نیم سرد و نیم خشک فریدن: شهرهای گلپایگان، خوانسار، بوئین، داران، دامنه و چادگان در این شرایط قرار دارند. وجود دشت و کوه ها و جویبارها و خاک حاصلخیزموجب پیدایش این شهرها و افزایش جمعیت در آن ها گشته است. بذر چمن پیشنهادی برای این منطقه، بذر چمن اسپرت با درصد بالای فستوکا است که تحمل خوبی نسبت به کم آبی داشته باشد.
  3. نیم سرد و نیم پربارش سمیرم: جنوب استان را شامل میشود و شهرهای سمیرم، کمه و حنا دارای این اقلیم هستند. رتبه دوم بارش در سطح استان را  دارد و دمای خنک و معتدل دارد. بذر چمن این منطقه نیز همانند منطقه فریدونشهر می باشد.
  4. نیم سرد و خشک شهرضا: دمای میانگین 13 درجه و بارش سالیانه کمتر از 200 میلی متر می باشد. شهرضا به صورت دشت وسیع بین دو رشته کوه قرار دارد و آب و هوای نیمه سرد و خشکی بر این نقطه حاکم است. 
  5. معتدل و خشک اصفهان میمه: این بخش بین کوه های داخلی زاگرس و ناهمواری های ایران مرکزی واقع شده است. میانگین دما 15 درجه و بارش سالیانه 150 میلی متر است.
  6. گرم و خشک گاوخونی: از شهر اصفهان در قسمت جنوب شرقی تا چاله گاوخونی گسترده شده است. میانگین دما 15 درجه و بارش سالیانه 90 میلی متر است.
  7. گرم و فراخشک نائین: کوه های میل و مارشنان در این خطه قرار دارند و باعث پیدایش شهرهای نائین، کوهپایه و زفره در این خطه شده اند. دمای میانگین 17 درجه و بارش سالیانه 50 میلی متر گزارش شده است.
  8. گرم و خشک کاشان: کوه های کرکس از سمت شمال غرب به جنوب شرق موجب پیدایش شهرهایی چون نظنز، کاشان، قمصر، آران و بید گل، ابیانه و اردستان شده است. دمای میانگین 18 درجه و بارش سالیانه 110 میلیمتر می باشد.
  9. گرم و فراخشک کویر: شامل دق سرخ اردستان، جنوب چاله مسیله و جنوب دشت کویر است. منطقه قابل سکونت صرفا شهر زواره است و بدلیل شرایط نامساعد محیطی و آب و هوایی دکم جمعیت ترین بخش می باشد. متوسط دما 19 و بارش 65 میلی متر است.
  10. گرم و فراخشک خور: گرمای زیاد و کم آبی و هوای خشک شرایط را برای ساکنان اندک این منطقه دشوار کرده است. علاوه بر آن طوفان ماسه ای و گرد و غبار نیز حداقل به مدت 30 روز در سال گریبان گیر مردم این خطه خواهد بود. دمای متوسط 20 درجه و بارش 60 میلی متر خواهد بود.

بذر چمن برای مناطق با اقلیم های سرد و نیم سرد و پربارش، تک تخم لولیوم و اسپرت همچون سوپر اسپرت، اسپرت بارنبروگ و ... می باشد. علاوه بر چمن های ورزشی، از شبدر زینتی دایکوندرا نیز می توان جهت زیباسازی فضای سبز استفاده نمود.

برای مناطق با اقلیم گرم و خشک اصفهان می توان از چمن تک تخم فستوکا و یا اسپرت با فستوکای بالای 70% استفاده کرد. لازم به ذکر است در مناطقی که دما بالای 50 درجه سانتی گراد را تجربه می کنند می بایست از برموداگراس استفاده نمایند.

سوالات متداول

  1. آیا بذر چمن فستوکا در اصفهان قابل کشت است؟ بله با توجه به کاهش بارندگی و منابع آبی، بهترین بذر چمن در اصفهان همین واریته می باشد.
  2. بذر چمن اسپرت را در کدام مناطق اصفهان می توان کاشت؟ در مناطق معتدل و سردسیر با امکان آبیاری روزانه
  3. آیا بذر چمن برموداگراس در اصفهان کاشته می شود؟ بله در مناطقی که گرما و دمای بالای 50 درجه می رسد از این نوع استفاده می شود.
  4. کاشت بذر چمن نیاز به تجربه خاصی دارد؟ در صورت کاشت در متراژ کوچک با رعایت اصول و مراحل به سادگی توسط عموم امکان پذیر است.
  5. بهترین بذر چمن فوتبال در اصفهان کدام است؟ اسپرت بارنبروگ بهترین گزینه و ماندگارترین نوع می باشد.
  6. برای خرید بذر چمن در اصفهان به کدام فروشگاه مراجعه کنم؟ برای خرید مطمین می توان از فروشگاه بذر کالا تمامی ارقام را مشاهده و اقدام کرد.
اطلاعات تماس
آدرس : کرج، چهار راه مصباح
موبایل :09195284072
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به فروشگاه بذر کالا می باشد .